اسکرو کانوایر یا نقاله مارپیچ چیست؟!

ماشین سنگین تراش شرکت آسیاکار شهرک صنعتی شیراز
سنگین تراش شرکت آسیاکار شهرک صنعتی شیراز
۲۸/۰۲/۱۴۰۰
گرامی داشت روز کارگر شرکت آسیاکار
گرامیداشت روز کارگر در شرکت ماشین سازی آسیاکار
۲۸/۰۲/۱۴۰۰

اسکرو کانوایر یا نقاله مارپیچ چیست؟!

اسکرو کانوایر یا نقاله مارپیچ چیست؟!

اسکروکانوایر (Screw conveyor)


اسکرو کانوایر یا نقاله های حلزونی (Screw Conveyor) ساده ترین روش انتقال مواد پودری و یا دانه ریز بدون ایجاد آلودگی است که به عنوان نقاله های مارپیچی نیز شناخته می شوند برای انتقال مواد فله در جهت‌های افقی, عمودی یا قطری در مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود.

سیستم انتقال مواد اسکروکانوایر


اسکروکانوایر جزئی از سیستم‌های انتقال و ذخیره سازی مواد در حجم های بالا در صنعت است ، اسکروکانوایر معمولا بصورت افقی و با شیب کم به منظور تسهیل و افزایش راندمان انتقال مواد مورد استفاده قرار میگیرد ، البته اگر فضای کافی در دسترس باشد ، بسیار با صرفه خواهد بود زیرا هر چه شیب نوار نقاله افزایش پیدا کند ظرفیت انتقال نیز کاهش پیدا می کند و دارای استحکام بالا , سخت‌ترین و قوی‌ترین سیستم در صنعت هستند.

اسکروکانوایر (سیستم انتقال مواد حلزونی)

سیستم انتقال مواد حلزونی و یا همان اسکروکانوایرها یکی از سیستم های انتقال مواد فله میباشد و کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف همچون خطوط تولید و مونتاژ کوچک گرفته تا صنایع بزرگی همچون پتروشیمی ، فولاد ، خودرو سازی و صنایع دارویی و غذایی گسترده شود
این سیستم ها توانایی حمل طیف وسیعی از مواد با دانسیته نسبتاً بالا را دارا می باشد ولی جهت انتقال مواد فله در طول های کم به دلیل امکان ایجاد چندین ورودی و خروجی بسیار مناسب بوده ولی در برای مسافت های زیاد توصیه نمیشود

مشخصات سیستم انتقال مواد اسکروکانوایرها


اسکروکانویرها دارای محفظه استوانه ای با مقطع دایره ای و یا یو شکل هستند . که شامل یک لوله در آن یک پره مارپیچ به دور یک شافت تابیده شده و به دو سمت آن متصل شده است و یا بدون شافت که از یک سو متصل و از سوی دیگر آزاد است .
این امر باعث لغزیدن ذرات مواد برروی یکدیگر می شود ضریب انتقال مواد بستگی به سرعت گردش شافت آن دارد . و طی این عمل مواد در امتداد کف و کناره ها فشرده شده و در فضاهای خالی مابین مارپیچ و بدنه به حرکت در می آیند. در کاربرد های صنعتی اسکروکانوایر بعنوان وسیله ای برای انتقال دقیق و به اندازه مواد به داخل یک فرایند است .
این عمل با تغییر سرعت تابش و اندازه پره ها و طول انجام می شود در کاربردهای کنترل صنعتی, این دستگاه اغلب به عنوان یک فیدر با نرخ متغیر با تغییر نرخ چرخش شفت به منظور رساندن میزان یا مقدار اندازه‌گیری شده در یک فرآیند استفاده می‌شود.

طراحی و بهینه سازی اسکرو کانوایر


یکی از مهمترین نکات ساخت و به کارگیری سیستم اسکرو کانوایر انتقال مواد طراحی درست، اصولی و منطبق بر شرایط کاریست.
عوامل مختلفی از جمله نوع مواد مورد حمل، دبی مواد و مسافت و ارتفاع انتقال در طراحی اسکرو کانوایرها پارامتر های موثر است که تعیین کننده گام مارپیچ ، سرعت چرخش و ابعاد و جنس متریال مارپیچ میباشند. از ویژگیهای این اسکروکانوایرها می توان به بدنه مقاوم، تخلیه سریع، نصب و نگهداری آسان و هزینه پایین آنها اشاره کرد.
مزیت مهم دیگر آن ها قابلیت استفاده از آن در شرایط کاری مختلف است . به نحوی که می توان از آنها حتی در محیط های پخت و یا جهت ترکیب مواد استفاده نمود . سیستم ها کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری آنهاست .

نتیجه گیری :

سیستم انتقال مواد اسکرو کانوایر نسبت به زمینه کاری و موقعیت نصب بصورت سلیقه ای طراحی میگردد . که در صورت نیازمیتوان موقعیت هر قطعه را نیز تغییر داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با همکاران ما در واحد فروش در تماس باشید.
Need Help? Chat with us